KMO-portefeuille

De KMO-portefeuille is een maatregel van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Dit initiatief stelt ondernemingen in staat om financiële steun te verkrijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van de onderneming verbeteren. Voor de KMO-portefeuille beperken de subsidieerbare activiteiten zich tot opleiding en advies, steeds met de intentie om de werking van de onderneming te bevorderen.

Waarvoor dient de KMO-portefeuille?

Als dienstverlener kunnen wij u de volgende activiteiten aanbieden via de KMO-portefeuille:

 

  • Advies: studieopdrachten m.b.t. klant – en/of werkbeleving
  • Opleiding: hoe de klant- en/of werkbeleving in uw organisatie verhogen? Diverse trajecten.

Voor wie is de KMO-portefeuille?

​Vooraleer u beroep kan doen op de KMO-portefeuille dient u zich eerst online te registreren op het platform INKOM. Via de checklist van het Agentschap Innovatie en Ondernemen kunt u nagaan of u in aanmerking komt voor de subsidie. Bekijk zeker eerst de voorwaarden vooraleer u zich registreert. Voor meer informatie omtrent de registratieprocedure kan u hier terecht of kan u steeds contact opnemen met Public Minds.

Afhankelijk van de ondernemingsgrootte zijn volgende steunpercentages van toepassing:

  • Een kleine onderneming kan genieten van een steunpercentage van 30% voor opleiding en advies;
  • Een middelgrote onderneming kan genieten van een steunpercentage van 20% voor opleiding en advies.

Beide hebben een steunplafond van €7.500. U kan steun aanvragen tot het persoonlijk maximum bereikt is of tot het budget van de portefeuille is uitgeput.

Praktisch

STAP 1: REGISTREREN VAN BEHEERDER EN ONDERNEMING

Eerst en vooral dient u zicht te registeren op het online platform INKOM. Via dit platform kan de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie gebruikers koppelen en werkrelaties toevoegen. Eénmaal de lokale gebruiker is aangesteld kan u aan de slag.

STAP 2: CONTACTOPNAME MET DIENSTVERLENER

Vervolgens neemt u met ons contact op. Wij bezorgen u de gewenste offerte met bijhorende gegevens voor de verdere verwerking.

STAP 3: INDIENEN SUBSIDIEAANVRAAG

Ga naar de website http://kmoportefeuille.be/. Rechts vindt u bij de snelle links Login KMO-portefeuille om u aan te melden bij de online diensten Vlaamse Overheid, waar u uw steunaanvraag kan indienen. De effectieve aanvraag mag maximum 14 kalenderdagen na de startdatum gebeuren!

 

1. Steunaanvraag

Voer de NACE CODE van uw bedrijf in (hoofdactiviteit = meeste omzet)

 

2. Projectgegevens

  •  Kies het type dienstverlening;
    •  Indien advies: gebruik in de volgende stap het registratienummer DV.A237876
    •  Indien opleiding: gebruik in de volgende stap het registratienummer DV.O237877
  •  Naam van de opleiding (thema);
  •  Aantal deelnemers, met vermelding van naam en voornaam;
  •  Datum van inschrijving;
  •  Kost van inschrijving, exclusief de niet toegestane kosten en btw – vervolgens wordt uw eigen bijdrage berekend

 

3. Dienstverlener

Selecteer uw dienstverlener op naam of registratienummer

 

4. Bevestiging + verklaring op eer

STAP 4: STORTING EIGEN BIJDRAGE

Bij een succesvolle steunaanvraag ontvangt u een subsidienummer en nodige gegevens voor de storting van uw eigen bijdrage.

STAP 5: BETALING VIA DE KMO-PORTEFEUILLE

Na ontvangst van de factuur kan u de factuur via de KMO-portefeuille betalen.

STAP 6: BETALING VAN DE OVERIGE NIET TOEGESTANE KOSTEN EN BTW

Stort het BTW-bedrag en de niet toegestane kosten rechtstreeks aan Public Minds gcv, op het nummer BE44 7512 0831 7745.

Wilt u weten wat Public Minds
voor u en uw klanten kan betekenen?

Contacteer ons