Klantonderzoek wordt in veel gevallen ingezet om na te gaan hoe tevreden uw klant is (klanttevredenheidsonderzoek). Klantonderzoek kan nog zoveel meer betekenen, ontdek alle opportuniteiten.
Klantonderzoek biedt inzicht:
- inzicht in de algemene tevredenheid en de tevredenheid over diverse factoren (dienstverlening, medewerkers, communicatie, bereikbaarheid etc.)
- inzicht in hoe loyaal uw klant is
- inzicht in wie uw klant is, wat hij denkt en verlangt
- inzicht in mogelijke verbeterpunten voor uw bedrijf of organisatie
- inzicht in de factoren waarop u beoordeeld wordt door uw klant
- inzicht in welke mate deze factoren de algemene tevredenheid beïnvloeden
- inzicht in de redenen waarom uw klant voor u kiest en niet voor een concurrent
Deze inzichten zijn essentieel om uw organisatie in de juiste richting te kunnen sturen, te anticiperen op veranderende behoeften en zo uw groei te garanderen. Bovendien bieden deze inzichten u een uitermate interessante insteek om een doelgericht en gepersonaliseerd marketingbeleid te voeren. Zo biedt klantonderzoek een uitstekende input voor het vormgeven van de (buyer) persona’s.
Eerder nood aan een tool met de focus op directe en continue klantfeedback? De klantmonitor biedt een geschikte oplossing.
Het voeren van een klantonderzoek wordt vaak gecombineerd met een imago- en naambekendheidsonderzoek.