Kies niet voor een paardenbril of oorkleppen
De overschakeling naar een nieuwe manier van werken kwam in een stroomversnelling. En nu? Managementteams kunnen zich terugtrekken om zich met een paardenbril te buigen over de toekomstige strategie en aanpak. Of ze kunnen net extra inspanningen leveren om te horen bij hun medewerkers hoe zij de toekomst zien. Waarom die tweede optie met voorsprong de beste is, lichten we je graag toe.
Waarom luisteren naar medewerkers net nu erg waardevol kan zijn
Ontdek hoe medewerkers de toekomst zien
In deze coronatijd schakelden we noodgedwongen over op een maximale inzet van het digitale en het werken vanop afstand. Het gaat over grote veranderingen, met een niet te onderschatten impact op medewerkers, die van de ene dag op de andere werden doorgevoerd. Uiteraard wil je daarvan de impact kennen.
Toch bestaat er binnen veel organisaties nog een terughoudendheid wanneer het gaat om het luisteren naar de inspraak van medewerkers. Vaak gaat het om een zekere angst om slapende honden wakker te maken of verwachtingen te scheppen die niet ingevuld zullen worden. Dit mogen geen redenen zijn om geen bevraging te houden, integendeel. In deze bijzondere tijden is de werksituatie nu éénmaal al veranderd. Je kan er niet omheen, dus kun je maar beter weten hoe medewerkers het ervaren en hoe ze naar de toekomst kijken.
Het is belangrijk te weten voor welke medewerkers een terugkeer naar de voormalige manier van werken een stap terug zou zijn. Eveneens is het belangrijk te weten waarom andere medewerkers dan weer liever terugkeren naar de situatie van voorheen. Deze twee insteken zijn cruciaal wanneer je gaat communiceren over de toekomst van de organisatie en de verdere aanpak omtrent digitaal werken en werken vanop afstand. Het volstaat namelijk niet om intern éénzijdig te communiceren welke richting de organisatie inslaat. Veel effectiever is het actief betrekken van medewerkers in het verhaal dat je brengt. Zo overtuig je medewerkers beetje bij beetje van de toekomstvisie van het management. Aan de basis van zo’n gemeenschappelijk gedragen toekomstvisie liggen actief luisterend leiderschap en een bottom-up aanpak.
Met een medewerkersbevraging op maat ontvang je feedback van medewerkers binnen de organisatie en onthul je het draagvlak voor veranderingen. Je komt te weten wat er leeft bij medewerkers. Door daar je communicatie op af te stemmen, kan je beter anticiperen op de reacties. Neem niet zomaar beslissingen om vervolgens te wachten tot bezorgdheden en ergernissen erover escaleren. Zorg dat je van bij het begin een zo goed mogelijk beeld hebt op de zorgen en weerstand bij medewerkers en hou de vinger aan de pols. Enkel zo kan je telkens op tijd bijsturen. Enkel zo kan je veranderingen optimaal laten binnensijpelen in de organisatie.
Public Minds werkt op maat van organisaties. We leiden medewerkersbevragingen in goede banen en stellen ons daarbij luisterend op naar onze klanten toe.